Friday, December 5, 2014

Alasan tidak sama taraf kerana keluasan tidak sama

Pembangunan yang TIDAK sama TARAF untuk Sabah dan Sarawak berlaku disebabkan KELUASAN KAWASAN atau GEOGRAFI yang tidak sama dengan SEMENANJUNG MALAYSIA adalah alasan yang TIDAK tepat dan TIDAK logik untuk difikirkan.

Alasan itu TIDAK logik dan TIDAK terpakai untuk pemimpin yang berpandangan JAUH dan POSITIF (Yang IKHLAS berjuang untuk rakyat) tanpa dipengaruhi oleh sebarang keputusan NEGETIF daripada mana-mana PIHAK untuk melongkangkan SABAH dan SARAWAK.
Memang TIDAK LOGIK bagi pemimpin yang benar-benar KOMITED dengan tugas kepimpinannya kerana mereka HARUS MELAYANI dan mendengar SUARA RAKYAT dengan teliti serta menyelesaikan  masalah mengikut KEPIMPINANnya.
TETAPI alasan itu LOGIK untuk PEMIMPIN yang MAKAN DUIT RAKYAT dan menerima RASUAH daripada orang-orang tertentu (Pemimpin, rakyat), PEMIMPIN yang hanya mementingkan diri sendiri dan memang TIDAK LAYAK digelar sebagai pemimpin.

Dan LOGIK bagi pemimpin yang MUNGKIN TIDAK PERNAH dipilih oleh rakyat untuk menjadi pemimpin , DILAYANI dan mengharapkan RAKYAT memberikan sanjungan kepadanya tetapi TIDAK PERNAH menghormati SUARA RAKYATnya sendiri. Mengapa Sabah dan Sarawak tidak MENDAPAT layanan dan keperluan PEMBANGUNAN yang SAMA RATA didalam MALAYSIA? Sebab kawasan Sabah dan Sarawak sangat BESAR? Sebab BENTUK MUKA BUMI SS BULAT dan BERJERAWAT seperti di BULAN? BESAR atau KECIL kawasan Sabah dan Sarawak bukanlah ALASAN untuk TIDAK dapat memberikan layanan yang sama TARAF didalam MALAYSIA. 
Jika TIDAK dapat MEMERINTAH kawasan yang KECIL, mengapa PULA BERIA-IA MENGAMBIL Sabah dan Sarawak sebagai TANAH JAJAHAN MALAYA?  Jika MALAYA TIDAK SANGGUP memikul TANGGUNGJAWAB didalam PERKARA yang KECIL, mengapa pula BERIA-IA mahu memikul TANGGUNGJAWAB yang besar? Kawasan yang KECIL tidak dapat DITADBIR, apa lagi dengan kawasan yang BESAR? INI dinamakan TAMAK.
 Jangan MERUJUK kepada besarnya kawasan SABAH dan SARAWAK untuk diberi layanan yang sama rata sebab HAMPIR SEMUA DAERAH  yang KECIL atau KAWASAN di SS TIDAK mendapat LAYANAN yang SAMA TARAF , MALAHAN TANAH DIRAMPAS untuk TUJUAN PEMBANGUNAN. (Sekarang sudah 51 tahun).
Manakah yang LEBIH PENTING, RAKYAT atau PEMBANGUNAN? Jika RAKYAT DIBELAKANGKAN, PEMBANGUNAN pun AKAN RUNTUH dengan sendirinya sebab hak mereka DIRAMPAS. JIka RAKYAT DIDAHULUKAN, sudah pasti RAMPASAN TANAH TIDAK akan berlaku. 
SUMBER manusia di abaikan dan DI LONGKANGKAN demi untuk PEMBANGUNAN. Adakah ini satu TEKNIK atau cara bagaimana untuk MELUPUTKAN SEJARAH sebenar penduduk SS?
Rampasan tanah didahulukan, HAK dan MARUAH rakyat dibelakangkan. 

http://sabahandsarawakrights.blogspot.com/2014/12/alasan-tidak-sama-taraf-kerana-keluasan-tidak-sama.html

No comments:

Post a Comment